» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
دانلود گزارش کارآموزی عمران اجرای اسکلت فولادی فهیمه قربانی 1393/07/01 دسته بندی : گزارش کارآموزی و کارورزی 0

گزارش کارآموزی رشته عمران اجرای اسکلت فولادی

توضیح : 

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

گزارش کارآموزی عمران اجرای اسکلت فولادی

 

پیشگفتار:

بدرستی قدمت استفاده بشراز سر پناه و یا به طور کلی به مفهوم امروزی قدمت استفاده بشر ازمسکن معلوم نیست. ولی تقریبا آنرا می توان همزمان با پیدایش بشریت دانست. زیرا چنین گمان می رودکه بشر ازهمان ابتدابرای مصون ماندن ازبرف و باران وسرما وگرماوحمله حیوانات وهمچنین حمله سا یر اقوام به غارها پناه برده است.واین غارها را می توان اولین محل سکونت برای بشر دانست.وازآن زمان تا کنون انسان ها همیشه به فکر آن بوده اند که مسکنی راحتتروبهتر برای خود تهیه نمایند.

علمی و فنی مشکلات بسیاری را حل نموده در ساختن مسکن نیز مانند سایرامور تحولات عمده ای به وجود آورد و دیگر ساختن خانه های تک واحدی جوابگوی احتیاجات جوامع بشری نبوده است و به همین علت سیستم خانه سازی بکلی دگرگون شده واستفاده از مصالح مقاوم نیزمانند فولاد و سیمان در ساختمان رایج گردیدو در اثر دسترسی به این مصالح و امکانات دیگر گسترش شهرها از افقی به عمودی تبدیل شد و امرآپارتمان و آپارتمان سازی در ساختمان های چندین طبقه متداول گردید.

با وجود اینکه هر ساله به مقدار زیادی به تعداد مسکن اضافه می شود و در بیشتر ممالک پیشرفته تخریب ساختمانهای قدیمی نیز در شرایط معمولی مجاز نمی باشد به عبارت دیگر به جای چند واحد مسکن جدید یک واحد مسکن قدیمی را خراب نمی کنند.هنوز در هیچ یک از ممالک دنیا مشکل مسکن حل نشده ,بلکه هر روز به تعداد متقاضیان مسکن اضافه می شودوهنوز حتی در پیشرفته ترین ممالک دنیا قسمت عمده ای از درآمد خانواده صرف سکونت می گردد.

بدین لحاظ در تمام دنیا خصوصا درمملکت ما باید به امر ساختن مسکن و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از مصالح ساختمانی توجه مخصوص شود و برای رسیدن به این هدف راهی جز استفاده از دانش نوین امروزی وهماهنگی تجربیات کارگاهی با علم دانشگاهی نداریم و باید بپذیریم که در قرن بیست و یکم قرار داریم و دیگر راههای سنتی کار سازنیست.

 

شرح نحوه ي اجراي اسكلت فولادي

پس از اينكه بتن فنوداسيون به طور كامل عمل ذكر مي شود و به مقاومت نهايي خود رسيد ، اقدام به ساخت – مونتاژ و برپاكردن اسكلت سازه مي شود .

درسازه هايي كه ديواربرشي به عنوان عاملي براي جذب و تحمل نيروي زلزله درآنها به كارمي رود و نيزسازه هايي كه سيستم مهربندي جانبي آنها باربندي است به طور كلي روشهاي مونتاژ يكسان است و تفاوت چنداني باهم ندارندبايد براي مونتاژ و ساخت ستونهاي اسكلت نكاتي را درنظر داشت .

هرچند اين نكات به ظاهر ساده و پيش پا افتاده باشد.

قبل از برپاكردن و مونتاژ وساخت ستون ها ابتداجوشكار بااستفاده از آهن هاي مستعمل كه ازساختمان قبلي به جامانده يا از آهن هاي موجود صفحه اي فلزي را كه سطح آن باروغن سوخته چرب مي كنند آماده مي سازند اين صفحه ي را شاستي مي نامند . سپس شاخه هاي آهن موجود دركارگاه را بر روي شاستي قرار مي دهند وباتوجه به نقشه هاي اجرايي فازه شيب ستون ها را مي سازند . معمولاً ستونهاي اجراشده دراسكلت هاي فلزي ازنوع دوبل ، دوبل با ورق تقويتي ( در بال یا جان ستون )

ستون هاي دوبل نردباني – ستون سوبله ( باورق و يابدون ورق تقويتي ) مي باشد.

جوش كار باتوجه به نحوه جوش محاسبه شده توسط محاسبه جوش لازم را براي اتصال ستونها انجام ميدهد .

ازانواع وضعيت جوش كاري وضعيت تخت ياكفي از همه آسان تر است .

( براي آشنايي باوضعيت هاي جوش كاري و انواع جوش به كتاب راهنماي جوش و اتصالات جوشي تاليف نقشه تدوين و ترويج مقررات ملي ساختمان مراجعه شود ).

زيرادراين حالت جوش كاري با شش جوش به اطراف بسيار كم است . به عنوان سرپرست كارگاه بايد ظاهرجوش حداقل چك شود درجوش تخت خط جوش بايد صاف و منظم باشد و بريدگي دركناره جوش ديده نشود . درجوش خوب گل جوش به آساني برداشته مي شود . درحين جوش كاري ، بايد شدت جريان ولتاژ وسرعت حركت الكترود درمحل جوش مناسب باشد. دقت شود كه بعدجوش به طور كامل يعني آنچه كه محاسبه درنقشه ها آورده است اجرا شود .

الكترود مورداستفاده دركارگاه :

الكترود E6013: الكترود همه وضعيت با جريان يكسو و متناوب و با قطبيت مستقیم است.تميزكردن گل جوش اين الكترود بسيار راحت است .

اين الكترود عمل قوس آرامتر و سطح جوش صاف ، باموجهاي ريز و ملايم است .

درحين جوش ورق هاي ستون هاي دوبل نردباني بهتراست تاحداقل جوشكاري به نحوي انجام شود تاخط جوش قطع نشود تاجوش يكسره اجرا شود .

جوش براكت هاي زيرتيرها نيز بايد كامل باشد و براكت ها به طور كامل به جان يا بال ستون جوش داده شوند كه تمامي اين موارد بايد توسط مهندس ناظر كه دركارگاه است چك شود .

پس از اين كه ستون ها را طبق آنچه درنقشه هاي سازه اي آمده است ساختند اقدام به برپاكردن ستون مي كنند قبل از برپاكردن ستون نيز بايد ورق هاي تقويت و لچكي هاي پاي ستون ها را نيز به طور كامل جوش دهند . براي بلندكردن ستون ها با جرثقيل انتهاي ستون را با الكترود جوش كا ري سوراخ مي كنند تاقلاب جرثقيل از آن عبور كرده تا آن را بلند كنند .

درصورت وجود بادبند دراطراف ساختمان بهتراست قبل ازبلندكردن ستون ها بهتراست بادبندها را درمحل هاي آنها جوش دهيم ، اين كار يك مزيت داردو آن اين است كه ازايجاد وضعيت جوشكاري سربالا يا قائم اجتناب مي شود و جوش كاري درهمان وضعيت تخت باقي خواهدماند و اتصال پروفيل هاي بادبندي به صفحات اتصال آنها بهترانجام مي شود . پس از سواركردن ستون ها درمحل خود طبق نقشه بايد پل ها را به ستون ها جوش دهند . جوش كار فاصله ي آكس تا آكس ستون را مجدداً اندازه ميگيرد . تاطول پل ها را بدست آورد و به طول مناسب از پروفيل موجود برش زند . درسقف هاي تيرچه بلوك بهتر است از پل هاي لانه زنبوري و درسقف هاي كامبوزيت از پل هايي كه از پروفيل هاي Iشكل هستند استفاده گردد .

تمامي ستون ها و بادبندها به طور كامل باضدزنگ پوشانده شو د .

دروسط پروفيل هاي بادنديك تكه ورق كوچك جوش مي دهند تاطول كمانش قطر بادبند كاهش يابد و مقاومت آن بيشتر شود . پل هاي زنبوري ازآنجا كه دربرابر نيروهاي برشي دچار ضعف هستند درهردوانتها با ورق جان راتقويت مي كند .

آنچه كه درساختمان هاي بااسكلت فلزي اهميت دارد جوش كاري واجراي صحيح آن است زيراتمامي اتصالات توسط جوش متصل مي گردند بس ناظر عاليه و مستقيم كارگاه بايد به نحوي كارجوشي كاركنترل دقيق داشته باشد تاكيفيت كاربهتر شود .

 

اسکلت فلزی:

اجزا تشکیل دهنده ساختمانهای فلزی:ساختمان های فلزی از اجزا مهم زیر تشکیل می شود:

 

1-ستون ها

2-پل یا تیر های اصلی

3-تیرچه ها

4-پروفیلهای اتصال مانند نبشی و تسمه و...


خرید و دانلود | 3,500 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط